Zpět na články

9. 11. 15Cyklokros

Sezona pomalu skončila, někdo odpočívá., někdo možná nechce kolo několik týdnů ani vidět.. a někdo jiný již začíná pomalu rozjíždět první kilometry pro sezonu 2016. Ale ti nejhouževnatější se nehodlají vzdát a naordinovali si na konec roku cyklokros. Mají můj veliký obdiv a zároveň jim moc a moc fandím. Napadlo mě tedy zapátrat a zjistit něco málo o historii tohoto krásného cyklistického odvětví.


Při hledání začátku této disciplíny se musíme za pomoci literatury vrátit až do pařížského parku Vincennes. Tady byl v zimně roku 1901, při procházce sražen, v terénu projíždějícím cyklistou, tehdejší sekretář francouzského cyklistického svazu Daniel Gousseau.

Tato příhoda mu vnukla myšlenku vzniku nové cyklistické disciplíny „ Cross-cyklo-pedestre“! tedy cyklistiku spojenou se sestupováním z kola, s  přímým dotykem s krajinou. Tento typ závodů nazývaný „napříč krajinou“ či terénní cyklistika, kdy cyklokros, se začal v Evropě zabydlovat.

Tvůrcem prvních pravidel je historickou literaturou označován právě Daniel Gousseau, který nemohl chybět při prvním (francouzském, ale i světovém) pořádání závodů v roce 1902. Cesta za dnešní popularitou této v počátcích rozporuplné disciplíny, nebyla v žádném případě jednoduchá. Vždyť od prvního závodu ke konání prvního mistrovství světa v březnu 1950, muselo uplynout téměř půlstoletí.

Léta tohoto rozpětí byla na půdě světově vrcholného orgánu vyplněna bezpočtem bitev o uspořádání MS. Z dnešního pohledu je zajímavé sledovat například původně zásadní odpor cyklistické velmoci Anglie, která v poválečných letech s  65 tisícovou základnou patřila k nejsilnějším na světě!

Konečný úspěch a uspořádání 1. MS, nakonec přišel především díky tehdejšímu hlasovacímu systému. Preferenčními hlasy a společnými zájmy Francie, Belgie, Holandska či Itálie.

V těchto zemích se objevili vedle původně klasických silničních i první skuteční vyznavači závodů v terénu! Zajímavé je připomenout skutečnost, že prvý národní šampionát uspořádali již v roce 1902 ve Francii. A podle materiálů následovaly tyto země: 2. Belgie v roce 1910, 3. Švýcarsko – 1912, 4. Lucembursko – 1923, 5. Španělsko a Itálie v roce 1929.

A sedmou zemí v pořádání mistrovství národního charakteru bylo v roce 1952 Československo, závod se jel v Jihlavě. Teprve po nás se objevují šampionáty v  Německu, Anglii, Polsku a dalších zemích.

Vraťme se však ještě hodně před rok 1950. Vraťme se ke kongresovému jednání cyklistické unie v Paříži. V  jeho rámci, konkrétně 17. 2. 1924, byl uspořádán 1. ročník závodu s názvem „Criterium International de Cyclo – Cross – Pedestre“, závod byl v rozpětí let 1924 – 1949 (s výjimkou válečných let) pořádán jako mezinárodní kritérium a jeho vítězové byli označováni za neoficiální mistry světa. Velkou pozornost v  tomto závodě vzbuzovaly i konečné výsledky národních družstev. V nich se objevovali jen profesionálové, neboť amatéři podle jednoznačného konstatování tehdejšího tisku, neměli patřičnou výkonnost!

Navíc v této době stále platila vznešená „hesla“ o čistotě amatérského sportu. V tomto případě pravidla, nebo chcete-li řády cyklistické unie, které říkaly: „Amatér nesmí převzít peněžité ceny, ani startovat v závodě, kde jsou takové ceny udělovány!“ a v Paříži se na to opravdu dbalo, o čemž se lze přesvědčit na stránkách soudobého tisku i v řadě vydaných publikací, jako například na stránkách „Zlaté knihy cyklistiky“ autorů J. Černého, R. Bakaláře či J. Cihláře, ve které je zajímavé listovat…

(zdroj: roadcycling.cz)

Miloš

Autor: Miloš Štejnar

Nejkrásnější pohled na svět je ze sedla... SILNIČNÍHO kola
Sdílet na Facebooku